Monday, April 7, 2008

Contoh

Orang Melayu terkenal dengan sopan santun berbudi bahasa, amalan ini amat bagus dan digalakkan dalam masyarakat.Malah ia juga turut di kempen oleh kerajaan." Budi bahasa budaya kita".

Orang yang berbudi akan disenangi, mudah bergaul.Sebaliknya bagi mereka yang berakhlak buruk akan dikeji dan selalunya berkawan dengan orang seperti dia.

Contoh bagi akhlak baik adalah mempelawa orang makan bersama ketika mana kita sedang makan.

Perkara ini selalu terjadi dan selalunya orang yang dipelawa itu akan menolak secara sopan dengan berkata: "terima kasih".Kecuali kalau perut dia pun sedang nyanyi lagu Hindustan.

Pernah sekali aku dipelawa makan oleh kawan ketika aku baru sampai ke rumah, lalu aku dengan semangatnya berkata: "boleh jugak" . sebab aku pun sedang lapar.

Lalu aku terus ke dapur untuk menyantap hidangan yang ada, aku buka periuk, nampak kosong, aku buka kuali, nampak kosong.

Sah lah bahawa ini adab berbudi bahasa orang melayu. Bagusnya……Dalam hati....

No comments: